Utviklet for å tåle svært tøffe påkjenninger
Neste generasjon Ranger Raptor har et unikt chassis sammenlignet med nye Ranger. En rekke Raptor-spesifikke fester og forsterkinger, som C-stolpen, lasteboksen og reservehjulet, samt unike rammer for støtfangere, støtdempertårn og lignende sørger for at neste generasjon Ranger Raptor kan takle de mest krevende terrengforholdene.
For å kunne kjøre i tøft terreng i høy hastighet har også Fords ingeniører redesignet hjulopphenget på nye Ranger Raptor.
– Dette gjør at vi kan få maksimalt ut av de nye FOX® Live Valve-demperne. Disse tilpasser seg i sanntid og sørger for ekstremt god karosserikontroll når du er på veien samtidig som de absorberer ujevnhetene uten problemer, sier Ford Perfomance chief programme engineer for Raptor, Dave Burn.
Neste generasjon FOX® 2.5-tommer Live Valve-støtdempere er utstyrt med det aller siste av kontrollteknologier og kan levere Position Sensitive demping. Disse støtdemperne er de mest sofistikerte som har vært brukt på Ranger Raptor. De er fylt opp med Teflon™ tilsatt olje som reduserer friksjonen med rundt 50% sammenlignet med den utgående modellen.
Live Valve-systemet er også knyttet sammen med Ranger Raptors mange kjøremodus for å kunne levere enda bedre komfort – om du kjører på asfaltert vei eller på kjerreveier og i ulendt terreng - både med høy og lav hastighet. I tillegg til å tilpasse demperne til forskjellige kjøremodus, jobber også systemet kontinuerlig i bakgrunnen for at ekstrempickupen hele tiden er forberedt på endrede vei- og føreforhold.
Støtdemperne sørger også for å gi riktig mengde med demping i forskjellige situasjoner. Når du akselerer kraftig strammes de bakre demperne opp for å bidra til bedre kjøretøysstabilitet. FOX® Bottom-Out Control sørger også for maksimal demping i de siste 25% av dempervandringen.
For å takle ekstreme forhold er også Ranger Raptor utstyrt med svært god beskyttelse av bilens understell. Beskyttelsesplaten foran er nesten dobbelt så stor som på neste generasjon Ford Ranger, og består av 2,3 mm tykt høyfast stål. Denne platen i kombinasjon med beskyttelse for motor og drivverk er utviklet for å beskytte nøkkelkomponenter som motor og drivverk ved kjøring i tøft terreng.
